IK Akele grundades 1982 och är en idrottsförening för långdistanslöpare - från nybörjare till elit. Vi finns i Linköping och Mjölby. Varje år arrangerar vi flera tävlingar och erbjuder även ett antal träningspass i veckan. Är du intresserad av löpning och vill börja springa för en klubb? Läs mer under våra träningar och om att bli medlem.

Kommande Aktiviteter

Kommande Aktivitet Plats Starttid
IKM 1500 m Campushallen, Linköping 2018-01-25 20:15
Långpass delux Derbystugan 2018-01-27 09:30
IK Akele årsmöte Matverkstan, Brogatan 1, Linköping 2018-02-03 13:00
IKM 800 m Campushallen, Linköping 2018-02-22 20:15
DM/VDM/KM 3000 m samt 1000 m Campushallen, Linköping 2018-03-08 20:15

Nominera årets Akeleit

Med årets akeleit vill vi uppmärksamma någon/några som gjort en insats för klubben tex på något sätt utvecklat klubben och/eller dess medlemmar.

Vem vill du nominera i år?

Skicka dina nomineringar senast 31 december till ingemar@akele.se, tillsammans med en kort motivering.

 

Boka in Nyårslöpet!

Även i år kör Akele ett Nyårslöp, denna gången tillsammans med Friskis & Svettis och NocOut. Vi samlas klockan 10:00 på Nyårsafton vid COOP Ekkällan och springer en runda ute i Eklandskapet. Vi kommer att ha olika fartgrupper och efter passet blir det en gemensam avslutning med lite bubbel i glasen!

Succén fortsätter några veckor till med spinning och funktionell styrka!

Vill ni bli härligt trötta, ta chansen och prova på, om ni inte redan gjort det!

Onsdagar kör vi spinning och söndagar funktionell styrka/rörlighet under ledning av Sara på Push By Sara. Passen är väldigt populära och uppskattade, vilket är hur kul som helst. Tänk på att ni måste vara anmälda till passen.

Alla detaljer finns i det mail ni fick i slutet av oktober. Om inte, hör av er till mig (Ingemar).

Lite annat att tänka på…

Tröskel-och maxpulstester

Vid två tillfällen i höst kommer ni att ges möjlighet att testa er tröskelpuls samt maxpuls på ordinarie träningstillfällen. Tröskelpulstesterna kommer att vara måndag vecka 44 och 46 och maxpulstesterna torsdag vecka 45 och 47. Syftet med detta är att få ett ungefärligt värde på vart (för exakt värde är laboratorietest att föredra) tröskelnivån samt maxpulsen ligger för att kunna individanpassa träningen.  Om man vet sin vilopuls, tröskelpuls och maxpuls kan man räkna ut sina pulszoner. Detta kan vara ett stöd i träningen och vägleda i vilka pulszoner man bör ligga i vid olika typer av pass.

För att kunna få fram dessa mätvärden behöver du en pulsklocka. Om du inte har en pulsklocka så kommer du ändå att kunna hitta ditt tröskeltempo på testet då vi kör utan serievila.

Sidor