Våra träningspass

Tröskelintervaller:
Fokus ligger på tröskelintensitet och backträning. Tröskelintervaller körs i lägre intensitet än våra banintervaller (ungefär halvmarafart) och används dels för att träna hjärta/lungor och förmågan att förse kroppen med syre och energi, men också för att förbättra fartuthållighet och kroppens förmåga att hantera mjölksyra.

Tid: Måndagar kl 18-19
Plats: Samling intill parkeringen vid Ryds motionscentrum

 

Banintervaller:
På våra banpass kör vi korta intervaller i hög intensitet med syfte att öka kroppens förmåga att syresätta våra muskler och att springa i högre farter. Vi lägger också extra tid på att slipa på löpsteget med hjälp av olika löpskolningsövningar. Välkommen till torsdagsträningen!

Tid: Torsdagar kl 20-21
Plats: Campusarenan/Campushallen i Linköping
Förkrav: Du bör kunna springa minst 5 km i ett sträck.

 

Långpass:
Syftet med långpass är att vänja kroppen vid att arbeta under längre tid, vilket innebär att man bör släppa fokus på fart och springa i ett behagligt distanstempo (bra att tänka på vid val av fartgrupp).

Samling vid röda magasinet och sedan delar vi upp oss i grupper och springer mellan 90-120 minuter i en fart som passar gruppen. I stort sätt är alla våra rundor uppdelade i minst två olika distanser. Hur långa de olika alternativen är skiljer sig lite åt mellan olika rundor och alltså från vecka till vecka. Vi strävar efter att alltid ha rundan med samtliga sträckor utritade på en karta tillsammans med passbeskrivningen.

Ibland satsar vi lite extra och erbjuder något som vi kallar för Farthållarpass. Då samlar vi fler ledare och håller jämna fartgrupper om 5:00, 5:30, 6:00 samt 6:30 min/km.

Tid: Lördagar 9:30-11:30
Plats: Samling på parkeringen vid röda magasinet (fd Garnisonsmuseet) i Linköping. Se karta här!

 

Intervaller:
Träningen i Mjölby varierar mellan olika typer av intervaller. Vilket pass som är planerat kan du se i schemat.

Tid: Tisdagar 18:00
Plats: MOK-stugan, Mjölby