Barnträning

Aktuella träningstider 2020-vår 2021

Barn födda 2014-2008 samlas på samma ställe på torsdagar och tränar delvis tillsammans. 

På grund av corona så tränar barn födda 2014-2008 utomhus på torsdagar 2020-2021. VI samlas kl 18.00 vid parkeringen vid Valla fritidsområde nära Mjellerumsgården. 

Barn födda 2008-2009 tränar även inomhus i campushallen tisdagar kl 17-18.

Håll koll på våra träingar på akele.se. Benämningen barnträning 6-12 år tillhör denna träning. 
 
Tränare Johan Lindgren och Henrik Sävenberg
Kontakt och frågor: johan11_(a)hotmail.com, 

Träning 6-9 år

IK Akele erbjuder lekfull löpträning för barn 6-9år. Vi är ca 10 barn som är aktiva. För de minsta (6-8 år) försöker vi ha små grupper för att barnen ska kunna känna sig trygga. Föräldrar är ofta med eller befinner sig i närheten under de första träningspassen. Med lekar och övningar så tränar styrka, balans, motorik och snabbhet. Vi tränar även på uthållighet då vi kör staffetter och intervaller. Vi träffas även på tävlingar i Östergötland. Framförallt brukar vi vara många aktiva på de lokala tävlingarna nära Linköping. Ibland åker vi även på längre tävlingsresor. Vi har besökt lilla Lidingöloppet 2018 och 2019 med övernattning på en skola. Varje vår brukar vi även ha ett vårläger då vi får tid att lära känna varandra lite bättre. 

Träining 10-12 år

I denna ålder har vi ca 15 barn som är aktiva. Träningen innehåller fortfarande en del lekar men vi lägger nu mer tid på uthållighet. Vi anpassar även de motoriska övningarna för att barnen ska fortsätta att utvecklas. På träningarna får man lära känna sin kropp och anpassa farten för att orka hela passet. Vi tränar även på att samarbeta under olika övningar. Tillsammans åker vi på tävlingar och under våren har vi ett läger tillsammans med de yngre barnen.  

Att fortsätta eller börja träna löpning när man är tonåring.

Individuell träningsplan för ungdomar 13-18 år

Flera ungdommar i Akele har ett stort intresse för löpning och vill träna mycket. De trivs också med att tävla Någon av våra tränare hjälper dig då att träna klokt och att ha en bra målsättning. Träning för att bli en bra löpare ska innehålla en allsidig träning med både styrka, teknik och uthållighetsträning. Träningen ska stegras långsamt för att kroppen ska kunna anpassa sig. När man får individuell träningshjälp så är det viktigt att delta på de gemensamma träningarna. Löpning är en sport där man även kan träna ensam och en del pass kan man göra hemma. 

Nybörjarträning

Löpning är en sport man kan börja med under hela livet. Du får alltid ett anpassat träningspass när du kommer ny till våra träningar. Det är viktigt att man fokuserar på sina egna förbättringar när man börjar träna och inte jämför sig med de som tränat länge. 

FAQ

Jag gillar inte tävling, får jag vara med och träna ändå? 

Du kan ändå vara med på träningen i IK Akele. Det viktigaste är du tycker det är roligt att träna.  Det finns olika sätt att vara aktiv som löpare. En del gillar tävlingar med tydliga reultat och tider, andra springer för att må bra eller för att uppleva naturen. 

Hur långt måste jag kunna springa för att kunna vara med? 

Vi anpassar efter din förmåga men att kunna springa lite längre och långsamt är bra att kunna. De minsta springer 500-800m under uppvärmningen. De i åldern 9-12 år brukar värma upp ca 1,5km med lugn jogg sen bestämmer man själv hur många intervaller man springer. Hela passet för 9-12 år är 5 km för de som springer minst och max 9km för de som deltar på allt.

Måste jag vara medlem i Akele för att få komma till träningen? 

Nej du kan test att vara med 2 gånger innan du bestämmer dig för att fortsätta. Kontakta alltid en tränare innan du kommer till passset. Om du sedan fortsätter så blir du medlem på akele.se. Du får då ett inlogg till våra medlemsidor och kan senare köpa vår klubbtröja. Medlemskap kostade 2020 för barn 150 kr / år. 

Vad krävs av mig som förälder när mitt barn är aktivt i IK Akele? 

Akele anordnar varje år blodomloppet och vi uppmanar alla föräldrar att vara med som funktionärer. Vi har även andra lopp där man kan hjälpa till. Då dettta ger klubben en bra ekonomi så slipper vi sälja lotter, kakor mm. Tränarna kallar ibland till föräldramöte för att informera om träningen då är det bra om ni har möjlighet att vara med. 

Jag kan inte komma så ofta till träningen får jag vara med lite då och då? 

Det går bra om du kommer lite då och då även om tränarna och träningskompisarna helst träffar dig varje vecka. Meddela tränarna ungefär hur ofta du tror att du kommer. ä

Går det ta en paus från träningarna och sedan komma tillbaka? 

Du är alltid välkommen tillbaka men hör av dig till tränaren innan du kommer om du varit bort en längre tid.