Akelebloggen

Att träna styrka!

Har alltid varit viktigt för mig även om jag aldrig gjort någon stor sak av det. Jag har alltid haft fysiskt krävande arbete där man behöver vara stark. Sedan 17 år jobbar jag som styckare på ackord. Det började nog väldigt tidigt för mig från det man var liten och höll på med hästar och är även uppväxt på bondgård . Man fick en bild av sig själv som stark. Har nog lagt grunden till att jag aldrig haft problem med kroppen.

Tisdagsträningen i Mjölby

Jag har åkt till Mjölby på tisdagar från det jag gick med i Akele hösten 2013, blev inbjuden till dessa på min första höstfest. Så roligt att träna med andra hade knappt sprungit intervaller alls innan. Jag skulle gärna gå på träningen i Linköping också men på måndagar krockar dessa med min andra träning hapkido och på torsdagar blir det för sent i tid då jag ska åka och jobba nattskift efter. Oj!

Statusuppdatering - nu från Sverige

Efter nästan två månader här på bloggen har det strax blivit dags för mig att lämna över pennan till nästa akelit, men innan jag gör det tänker jag dela med mig av en mindre statusuppdatering här från Sverige. Sedan jag kom hem från Kenya har jag mestadels genomfört min löpträning inomhus på löpband. Detta för att undvika kylan och det bitvis hala underlaget som jag fruktade nere i värmen. Jag känner definitivt av att det är lättare att springa här på lågland, vilket främst visar sig genom en lägre andningsrytm samt att mjölksyran kommer vid en högre fart.

Slitna foppatofflor och släpande klimatanpassning

Sedan i lördags kväll är jag återigen tillbaka i Kenya från vistelsen i Tanzania, en resa som inte riktigt avrundades enligt mina önskemål. Efter frukosten på hotellet i Stone Town i fredags morse, skulle jag ta trapporna ner till receptionen. Jag gick i mina blå, utnötta foppatofflor, utan något som helst bett i yttersulan. Men smidiga är de ju iallafall.

Därför är Kenya världens bästa löparnation

Nu har jag spenderat min första vecka här i Kenya och jag stortrivs verkligen! Efter mitt långdragna löparknä, som har sträckt sig ända sedan slutet på januari, börjar jag så smått att komma tillbaka i löpmängd i igen. Bara två veckor innan jag åkte hit kunde jag knappt springa 20 min i sträck utan att få känning, medan jag nu kan träna i 60 min utan några vidare problem.

Sidor